divendres, 7 de novembre de 2014

Dada corrupta (I): BANESTO de la plaça de Catalunya (1947)

 Dada corrupta: 1942
 Dada correcta: 1947

Agraïments a la Maria José González, al Jorge Álvarez i al Miquel Reig.
Antic Banco Español de Crédito (2014)

Inauguro una secció nova: l'anomeno "dada corrupta". 
2 de maig de 1940 L'Hotel ja era propietat del BANESTO (Brangulí, ANC)

Si en el món llibresc, la repetició acrítica d'una dada equivocada no era cap raresa; en l'era d'Internet, del retalla i enganxa, aquest fenomen ha augmentat de manera exponencial. Una vegada s'estén viralment l'error, tot i que es detecti, revertir el procés és una feina quasi impossible. Amb tot, no hem de defallir; per això, em proposo inocular l'antídot de la veritat contrastada a totes aquelles dades enverinades de la història de Barcelona que vagi descobrint, per contribuir modestament que la vacuna de l'anàlisi crítica s'ensenyoreixi de la xarxa.
El Banco Español de Crédito compra l'Hotel Colón (La Vanguardia 04/04/1942)

Començarem per una dada corrupta cronològica que vam descobrir amb l'administrador del blog Barcelofilia: la inauguració de la seu del Banco Español de Crédito de la plaça de Catalunya, 10.
L'Hotel Colon en plena fase d'enderrocament durant el Reis de 1942 (Brangulí, ANC)

Si feu una cerca a la xarxa, us adonareu que a la majoria de pàgines, incloses les dels mitjans de comunicació -mireu, per exemple, la informació històrica que afegien en motiu de la compra de l'edifici per part d'Amancio Ortega-, la data de construcció del banc que apareix més sovint és 1942.
El Banco Español de Crédito es trasllada a la plaça de Cataluña, 10 (La Vanguardia 25/05/1947)

Quan ens acostem a les fonts escrites o iconogràfiques la realitat és una altra. Una notícia apareguda a La Vanguardia el 4 d'abril de 1942 ens informa que el Banco Español de Crédito ha comprat l'edifici de l'Hotel Colon. Però sembla que aquesta adquisició ja s'havia realitzat com a mínim el maig de 1940, com es pot apreciar en la imatge de la commemoració del 2 de maig, durant el 1940. Aquest mateix diari ens informa del trasllat a les noves oficines de la plaça de Catalunya el 27 de maig de 1947. De fet, com mostren la fotografia de Josep Brangulí i la de J. Gracia, l'enderrocament és anterior a l'abril de 1942; segurament va començar al novembre o desembre de 1941. 
Imatge de 20 de febrer de 1942 amb l'Hotel Colon a la darrera fase d'enderrocament (J. Gracia Torres, arxiu Jorge Álvarez)
21 de febrer de 1946 Manifestació anticomunista d'adhesió a Franco. Els estudiants al seu pas per la plaça de Catalunya amb el BANESTO en construcció (Carlos Pérez de Rozas, Archivo del Banco de Sanander)


5 comentaris :

  1. Una informació magnifica. (Com totes les vostres)

    ResponElimina
  2. Al Col·legi d'Arquitectes hi ha projectes d'Eusebi Bona des del 1939, o sigui, que ja llavors pertanyia el terreny a Banesto o el tenien in mente

    ResponElimina
  3. https://www.coac.net/COAC/centredocumentacio/arxiu/afonsbcn/BonaPuig/arxiu/comercials.html

    ResponElimina