dilluns, 23 de maig de 2016

Dada corrupta (VIII): Gaudí davant de la Universitat

Escrit amb la inestimable col·laboració de Maria José González

Dada corrupta: Antoni Gaudí
Dada real: Josep Mestres Gómez


Arnau Izard, AFCEC, 1917


Actualment el nom de Josep Mestres Gómez no ens diu res a la immensa majoria de barcelonòfils, i encara menys si el comparem amb Antoni Gaudí, probablement el català mort més conegut del món. Ignoro si mai es van conéixer o saludar, però certa semblança física entre ambdós ha dut a confondre'ls a l'hora de documentar un parell de fotografies de l'Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya.
Arnau Izard, AFCEC, 1917


Es conserven poques fotografies on apareix el genial arquitecte. Per això qualsevol descoberta gràfica sobre Gaudí és rebuda amb gran espectació entre cercles acadèmics i populars, tant al país com sobretot a l'estranger. En la era digital és molt fàcil infectar la xarxa amb una informació errònia, però gairebé impossible desinfectar-la. Per això, quan aquestes suposades fotografies van aparéixer a la premsa, de seguida es van estrendre com a taca d'oli imparable i imborrable per la xarxa i han arribat a publicar-se fins i tot al web de la pròpia Universitat de Barcelona, davant de la qual passeja el suposat Gaudí en un foto i hi entra en l'altre.
La fotografia ja fou editada el 1945 a l'opuscle Bodas de Plata de los ingenieros industriales del XX, Escuela de Barcelona, al peu de la qual hi diu "Blanes saluda al profesor Sr. Mestres al salir de su clase de calor (1917)" (Facebook de l'AFCEC)

A les dues plaques estereoscòpiques originals, no hi ha cap referència a Gaudí, simplement la datació i la localització: "24-IV-17 Barcelona" -a l'altra foto el 2 apareix ratllat i llavors la data esdevé "4-IV-17 Barcelona"-. El desembre d'aquell any 1917 moria Josep Mestres Gómez (1844-1917), catedràtic de física industrial a l'Escola d'Enginyers Industrials.  En aquells moments, l'Enginyeria Industrial s'impartia a l'edifici històric de la plaça Universitat; aquestes estudis encara no s'havien traslladat a l'Escola Industrial. L'autor de les fotografies, Arnau Izard, també era enginyer industrial i de ben segur alumne del professor Mestres.
L'única informació escrita sobre la plaça és la data i el lloc: "24-IV-17-Barcelona"
El número 2 apareix parcialment ratllat i la data esdevé "4-IV-17"

La indentificació amb Gaudí es va produir, segons l'arxiu. perquè en els antics sobres originals de les plaques fotogràfiques hi havia l’anotació “L'home és Gaudí”, per bé que desconeixem quan va ser feta aquesta anotació. La versemblança del personatge de la imatge amb l’Antoni Gaudí en va fer catalogar-la com a tal.  Per sort nostra, una de les dues fotografies es va editar l'any 1945 en un petit opuscle Bodas de Plata de los ingenieros industriales del XX, Escuela de Barcelona, al peu de la qual hi diu "Blanes saluda al profesor Sr. Mestres al salir de su clase de calor (1917)" Segons el treball El final de la soledad de la Escuela de Barcelona de Guillermo Lusa Monforte, el tal Blanes és Alberto Blanes Boysén un dels estudiants de 1914-20 que celebraven el 1945 les bodes de plata.
Retrat de Josep Mestres Gómez publicat en l'obituari que li va dedicar la revista Técnica. Revista Tecnologico-Industrial, al gener de 1918 (Fons antic de l'UPC)

Si a la primera fotografia el personatge amb barba blanca és el catedràtic, en la successiva evidentment també. Per tant, queda del tot descartada la possibilitat que aquest personatge ben vestit i cofat amb un capell sigui un més aviat poc curós amb la seva indumentària Antoni Gaudí.

Aquesta dada corrupta, detectada i denunciada per la investigadora Maria José Gonzalez, per sort, fins ara a comptat amb dos antídots: una cert desmentiment de la notícia per part de la mateixa premsa que l'havia estesa i un comunicat oficial de la Càtedra Gaudí de la UPC, signat pel professor Galdric Santacana, en què atribueix el fotografiat a la persona del catedràtic Mestres i dóna per bona la data cancel·lada, la del "4 d'abril", quan la secció d'enginyeria del Centre Excursionista de Catalunya visità una fàbrica de vidre a Cornellà. Per contra,  no ajuda gaire a la desaparició d'aquesta dada corrupta l'actitud titubejant de l'arxiu, que ha passat d'anomenar-lo Gaudí a Josep Mestres i ara s'ha decidit pel poc comprometedor "home", i encara menys l'obstinació de The Gaudí Research Institute a seguir defensant l'atribució gaudiniana.

1 comentari :

  1. Ya sabes, Enric, es aquello de, "procure siempre acertalla el honrado y principal, pero si la acierta mal, defendella y no enmendalla". Esta sentencia, a la que he recurrido en diversas ocasiones, siempre está de actualidad. Como mucho, hacen un apaño de forma disimulada y no confesada.

    ResponElimina